måndag 11 oktober 2010

En lista

Vilka har varit de viktigaste böckerna i ditt liv och varför?
Om man tänker på böcker man läste när man var liten eller så, skulle jag nog säga Harry Potter. Dels för att det var en helt annan värld en den jag levde i då, att jag kunde komma hem från skolan och sitta på helspänn i flera timmar och bara läsa och läsa.

Sedan mycket känsloböcker. Katarina Von Bredow läste jag ganska mycket av när jag gick i sexan och sjuan. Sådant gillar jag fortfarande att läsa ganska mycket, dock inte just hennes böcker. Det är rätt roligt, för min lillasyster som är i den åldern är också rätt fast i hennes böcker nu också.

Sedan nu när jag är äldre måste jag svara Haruki Murakami. Så galet bra böcker som handlar om saker som egentligen aldrig skulle kunna hända. Och så bra skrivna. Jag var helt tagen efter att jag läst klart Kafka på stranden.

Finns det några författare du läser allt du kan komma över av?
Haruki Murakami och Jonas Gardell!

Vilka är boktipsauktoriteterna i ditt liv?
Bokbloggar, Niclas, Boktipset.se osv osv.

Läser du ut alla böcker som du börjar på?
Verkligen inte. Just nu har jag cirka 5 böcker jag börjat med eller läst halva i. Det dyker upp så många bra böcker och jag kan inte riktig hålla mig. Sedan finns det även böcker som är bra men långsamma, då brukar jag lägga ifrån mig den ett tag och sedan fortsätta när jag orkar.

Senaste bok du...

... läste ut?
Dyngkåt och hur helig som helst av Mia Skäringer för hundrade gången.

... köpte?
Jag köpte flera böcker på samma gång sist. Bland annat av Alexander Mc Call Smith, Agatha Christie och Mons Kallentoft.

... lånade?
Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist.

... gav bort?
Åh. Har nog inte gjort det.

Föredrar du...

- Bokhandel eller bibliotek?
Emmaus och myrorna! Annars Pocketshop.

- Skönlitteratur eller facklitteratur?
Det första alternativet.

- Hundöron eller bokmärke?
Det spelar inte så stor roll. Har jag inget bokmärke kör jag med hundöron. Dock brukar jag oftast ha ett bokmärke eftersom jag tar vad jag hittar. Oftast kvitton eller löv. Ja, riktiga löv jag hittat på marken. Det är rätt fint tills lövet stelnar och frasas sönder.

- Ljudböcker eller vanliga?
Vanliga. Skulle bara somna av en ljudbok.

Inga kommentarer: