söndag 17 oktober 2010

Frågor & svar

Vilka har varit de viktigaste böckerna i ditt liv och varför?
Jag vet faktiskt inte riktigt, men Charles Bukowski gjorde nog att jag började vidga mina vyer en aning, och det var väl någon gång under gymnasietiden.

Finns det några författare du läser allt du kan komma över av?
Charles Bukowski, Sture Dahlström, Jack Kerouac osv. Det här är förresten en av de bästa och roligaste böcker jag har läst:

sture dahlström

Vilka är boktipsauktoriteterna i ditt liv?
Jag brukar läsa en bra bok, googla författarens namn för att hitta snarlika författare och därigenom försöka hitta nya böcker att läsa. Så... Wikipedia?

Läser du ut alla böcker som du börjar på?
Nä, det gör jag ju inte. Jag köper för mycket böcker och tänker att jag ska läsa dem, men innan jag hinner börja så har jag hittat någonting annat som känns ännu mer angeläget.

Senaste bok du...

... läste ut?
siri hustvedt
Förra veckan läste jag ut två böcker, bland annat denna. Paul Austers fru, Siri Hustvedt, har skrivit en roman om en konsthistoriker som köper en tavla och söker upp konstnären, och där börjar ett livslångt kamratskap.

haruki murakami
Har haft boken i säkert två år, men har inte läst den förrän nu. En fin bok, men inte alls lika bra som Kafka på stranden, som jag läste i samband med att jag köpte denna.

... köpte?
Jag köpte Pär Lagerkvists Dvärgen igår. Känns jäkligt bra då jag aldrig har sett den boken second hand förut.

... lånade?
Lånade What I talk about when i talk about running på Högskolans bibliotek. Läser parallellt med Sputnikälskling, av samma författare.

haruki murakami

... gav bort?
Jag gav bort någon bok till Alexandra förut, men jag kommer inte riktigt ihåg vilken det var.

Föredrar du...

- Bokhandel eller bibliotek?
Gärna second hand, så jag får väl säga bokhandel. Men samtidigt är det ju pinsamt att inte säga bibliotek eftersom jag läser till bibliotekarie. Men ändå, second hand.

- Skönlitteratur eller facklitteratur?
Helst skönlitteratur, det blir en del facklitteratur i skolan ändå.

- Hundöron eller bokmärke?
Alltid bokmärke.

- Ljudböcker eller vanliga?
Jag blir för rastlös av att lyssna på ljudböcker.

Inga kommentarer: