måndag 22 november 2010

Carl-Johan Vallgren

carl-johan vallgren

Jag fick en så dålig första bild utav Carl-Johan Vallgren när han gästade Tv4. Efter tio med Malou? Nyhetsmorgon? Jaja. Han satt där i jätteskum kostym och snackade som om han vore Lars Winnerbäck. Jag visste att jag aldrig skulle komma att läsa honom utan att ens ha kollat upp vad hans böcker handlar om. Men tji fick jag efter tips av johanna, då jag fick höra att Den vidunderliga kärlekens historia handlar om en dövstum dvärg som föddes i ett glädjehus vid sekelskiftet (1800-1900). Boken är helt fantastiskt berättad, med hur mycket detaljer som helst. Jag har aldrig kunnat låta bli att fascineras av europeiska freakshows så den här föll mig i smaken.

Nu läser jag en annan av hans böcker; Dokument rörande spelaren Rubashov. Satan, svarta katter och en spårvagnsolycka får mig att tänka på Michail Bulgakovs Mästaren och Margarita men ju mer jag läser inser jag att historien drar åt ett helt annat håll. Hur som helst så handlar den om en före detta spelare, Rubashov, som efter ett förlorat parti kort skriver kontrakt med Satan och därigenom blir odödlig. Jag har bara läst 150 sidor så jag kan inte säga så mycket mer.

Inga kommentarer: