lördag 27 november 2010

stridsberg och en ryss

Jag bläddrar vidare i Göteborg/Borås second hand-utbud och finner följande:

sara stridsberg

vladimir nabokov

Jag tänkte köpa Sara Stridsbergs Happy Sally efter att ha läst Darling River (varför fick hon inte August-priset?) men det har inte blivit av. Tur var väl det tänkte jag när jag hittade den på Myrorna.

Av någon anledning (som tur är) reagerar jag alltid när jag ser ryska namn bland massorna hos Emmaus hyllor. Antagligen för att författarna i sig alltid är intressanta på ett eller annat vis. I och för sig kände jag till Vladimir Nabokov sedan tidigare, men det var nog ändå det ryskdoftande suffixet i efternamnet som fick mig att upptäcka boken.

2 kommentarer:

Jessica (ord och inga visor) sa...

Sara fick augustpriset för drömfakulteten, jag kan tänka mig att det blev en anledning till att hon "bara" blev nominerad i år. Men hon borde ha vunint! är dock nyfiken på att läsa Spill också. Nabokov läste jag lolita av i somras, intressant att läsa den och därefter darling river, som ju bygger på lolitakaraktären.

Johanna sa...

mmmmh nabokov