onsdag 10 november 2010

En lista snodd från hellobenjamin.blogg.se

Favoritbok i barndomen?
Harry Potter, böcker som handlade om hästtjejer och en bok som heter Julia, dock vet jag inte vad författaren heter.

Vad läser du just nu?
Jag har börjat läsa en bok om Gucci. Helt knäppt egentligen, ganska olikt mig. Den handlar om en ingift kvinna som skriver om märkets mörka historia, som tydligen innehåller mord. Jag har bara läst några sidor, så jag vet inte riktigt vad jag tycker om den än.

Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Jag har ingen reserverad just nu.

Dålig bokvana?

Att jag läser väldigt sent, vilket gör att jag blir ännu tröttare än vad jag brukar vara på morgonen. Sedan att jag ofta läser på bussar eller i bilar, vilket ofta ger mig ett visst illamående resten av resan.

Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång?
Jag läser nog aldrig fler böcker samtidigt, dock har jag ofta så många olika böcker jag vill läsa att jag har börjat på typ tio olika för att jag tror att någon annan bok som ligger och väntar på mig kanske är bättre.

Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Hm. Det är väl att man får mer tips via andra bokbloggar, kanske?

Sämsta boken du läst i år?
Den var inte svår! Elsas mode av Sofie Fahrman, jag vet inte om hennes namn stavas så men det känns inte så aktuellt att kolla upp för den var verkligen så otroligt dåligt skriven att jag blev helt ledsen. Det skall bli otroligt intressant att läsa hennes nya bok och kolla om hon har utvecklats på något vis.

Bästa boken du läst i år?

Detta var inte heller särskilt svårt. Inte alls. Kafka på stranden av Haruki Murakami är den bästa jag läst. Kanske någonsin.

Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Nästan inget alls.

Kan du läsa på bussen?
Som jag skrev innan så får jag ibland ett himla illamående då jag läser på bussar. Men oftast så läser jag utan problem. Och jag läser rätt ofta på bussen, det är skönt.

Vilken är din favoritplats att läsa på?
På bussen mot Göteborg, i sängen bredvid Niclas innan vi skall sova, i vår nya soffa.

Viker du hundöron i dina böcker?
Ja, det måste jag erkänna. Men oftast tar jag något som tex ett kvitto, en pappersbit, en tråd eller vad som helst.

Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Väldigt sällan.

I studierelaterade då?
Det har hänt.

Vad får dig att älska en bok?
När man inte kan släppa den, när man vill läsa en till och en till och en till sida hela tiden, när den är skrivet på ett vis som gör att sidorna bara försvinner.

Favoritgenre?
"samtida skönlitteratur. gärna romaner med en realistisk grund & lite skruvade händelseförlopp. & så en romantisk slöja över det hela. inte typisk titanic-romantik. kanske mellan en gammal man & hans katt eller en ung pojke & hans favoritbok." Jennifers svar på den frågan var väldigt bra, så jag gör det till ett citat.

Favoritbiografi?
Just kids av Patti Smith


Alexandra.

Inga kommentarer: